O intrebare care se pune este daca Second Life prin faptul ca este o lume virtuala este o indepartare de spiritualitate sau o apropiere de ea. Vom incerca un soi de hermeneutica a fenomenului, incercand asa cum ar spune Eliade, o decriptare a sacrului camuflat in profan. Sa vedem ce este dincolo de tehnologie ? Exista vreun trend ? Care sunt tendintele devenirii ? Ne aproiem de tinta sau ne indepartam ? Mai degraba Babel sau mai aproape de un esperanto ?
Cred ca este interesant de observat ca in centru prezentei intr-o lume virtuala cum este Second Life este avatarul. Cuvantul desemneaza o incarnare speciala a spiritului universal, de obicei in momente de criza spirituala. In filosofia indiana se spune ca un avatar apare cand viata spirituala decade. Avatarul se incarneaza pentru a reface modelele originare, pentru a reinstaura legea naturala si armonia vietii individului cu viata divina. Fiind o expresie pura a Sinelui Suprem acesta readuce bueprintul creatiei in planurile pamantesti.
Cred ca alegerea cuvantului avatar in SL este semnificativa si potrivita pentru ca de fapt avatarul este o proiectie a sinelui individului. Este personajul in care fiecare isi proiecteaza atributele sufletesti. Avatarul este proiectia Sinelui. Ele are atributele sinelui pentru ca in primul rand este informatie pura, si asa cum ii placea parintelui Galeriu sa spuna despre informatie, aceasta "poate fi daruita si totusi ramai cu ea". O poti da de oricate ori vrei tu si totusi ea nu diminueaza ci dimportiva sporeste. Avatarul poate prin profile-ul lui oferi informatie fara a se diminua. Avatarul este asemeni spiritului descris in Gita: el nu poate fi taiat, ars, el este nemuritor. Avatarul este tanar si frumos pentru ca asa suntem noi in adancul nostru, o fiinta de o extraordinara frumuseste si puritate, o fiinta nemuritoare.
Avatarul poate fi, daca este privit asa, o cale spre Sinele nostru. Prin el ne putem mai bine actualiza sinele, ii realizam calitatile, atributele, dimensiunile. Avatarul are in SL puteri nelimitate: poate dansa neobosit, poate zbura, se poate teleporta cu viteza gandului oriunde in Second Life. El se poate transforma fizic in secunde, poate avea orice trasaturi fizice, acest lucru subliniind faptul ca bluprintul lui este in spiritul nostru, in Sinele nostru suprem pentru care avatarul este doar o proiectie.
Orice om indiferent de varsta sa poate actualiza in el calitatile modelului oricarui avatar, calitatile Spiritului. Orice om simplu din viata profana poate acum intelege dinamica autoreferentiala si infinit corelata a Spiritului. Poti intelege de exemplu dimensiunea legendei Khrisna si Gopis pentru ca prin avatarul tau poti de exemplu avea acces la frumusetea acelui "transcendental past times" dansand cu o multitudine de avastaruri frumoase in numeroase locatii in care te poti teleporta instantaneu, dansand neobosit si traind emotii, emotii reale, ale unor sentimente de iubire neconditionata, pe care numai adolescenta ti le poate permite, pe care numai copilul divin din interiorul tau ti le poate furniza.
Nu este oare un argument in plus si faptul ca unul din cele mai utilizate accesorii in SL sunt aripile?
Iubirile in Second Life sunt sau pot fi iubiri pure, platonice, transcendentale pentru ca tu printr-o proiectie idealizata a spiritului tau simti ceva fata de o proiectie idealizata a altui spirit. Si aceasta simtire este si ea ideala, spiritualizata, o proiectie a celui mai inalt bine din tine. In fiecare avatar fata de care simtim emotii de afectiune ne proiectam de fapt animus-ul sau anima noastra.
In Gita citim ca Absolutul este vazut ca "cel cu multe forme". Si totusi la baza acestor forme Spiritul este etern neschimbator. Tot astfel in Second Life avatarul nostru poate lua orice forma, poate schimba aparentele cu o uimitoare repeziciune si totusi la un alt nivel, utilizatorul este neschimbat, identic cu sine, urmarind imperturbabil trasformarile de la nivelul relativ al avatarului nostru. Noi suntem martorii impertubabili ai trasformarilor avatarului asa cum sinele nostru este martorul schimbarilor de la nivelul corpului nostru. Noi suntem un fel sine suprem pentru avatarul nostru.
Lumile din Second Life sunt o proiectie a nostalgiei originilor, a nostalgiei paradisului pe care o avem cu totii conform lui Eliade. Din acest motiv multe locatii din SL sunt mici paradisuri sau au caracteristicile unui paradis.
O alta analogie pe care o gasim intre spirit si SL poate fi aceia ca avatarul pe care il primesti initial este asexuat deci androgin am putea spune.
O alta dimensine spirituala a avatrului in second life este uriasa sa putere creatoare. El poate crea materie, poate crea o lume ex nihilo, de fapt din sine intru sine. Daca in Ramaiana avem un personaj legendar care poate crea un univers din nou, daca Draganescu spune ca am putea crea un nou univers prin fluctuatie naturala din profunzimi, Second Life democratizeaza aceste puteri de creatie. Toti putem crea orice, cu multa usurinta, respectand un set de reguli.
Dar este aceasta creatie reala ? Desigur, este cea mai importanta faza a procesului creatiei. Asa cum spune Covey lucrurile sunt create de doua ori. In primul rand sunt create mental. Cineva spunea aratand la realizarile poporului american: tot ce vedeti s-a nascut din idee. Totul incepe in minte. Second Life pune la indemana fiecaruia puteri uriase de creatie, instrumente atotputernice de creatie. Puteri magice as spune pentru ca magia este definita ca : a face ca si cum ?
In Second Life ne putem proiecta specificatiile de definitie pentru creatiile din lumea reala. Second life poate fi privit ca un instrument ideal de managementul proiectelor pentru ca atunci cand ai un proiect trebuie sa fii capabil sa vezi, sa descrii toate amanuntele, toate specificatiile lui. Poti aici sa-l imaginezi ca si cum ar fi real. In SL poati face astfel de machete pentru proiectele tale, pentru proiectele noastre. Exista desigur si o rezultanta de creativitate societala pentru ca milioane de miniti care proiecteaza aceasta lume viruala permanent pot ave efecte asupra vietii reale. Ceva din SL se va reflecta candva in RL ? Aici programarea subconstientului individual si colectiv nu este doar prin limbaj ca in NLP ci este totala pentru ca este vizual, 3D, si este auditiv.
Bill Gates a spus ca Internetul este sistemul nervos al planetei. Deci traim un timp revolutionar in care noi creem acest gigantic creier al planetei. Prin fiecare conexiune pe care o facem creem o noua conexiune neuronala si crestem inteligenta societala.
Dar il SL aceasta putere conexionala creste foarte mult prin puterile avatarului care poate zbura, se poate teleporta, poate adera in secunde la grupuri noi de interes si le poate frecventa aproape instantaneu. Parca nicaieri in lume oamenii nu sunt mai aproape unii de altii in ciuda diferentelor culturale, diferentelor de limba, culoare, religie, politica.
S-a spus de multe ori ca un dialog pe mail, IM sau prin intermediul avatarului nu este comunicare reala pentru ca in comunicare intre doua persoane reale exista o interactiune si nonverbala si de camp. Campurile noastre interactioneaza si ele transmit sensuri uriase care scapa simturilor, expresiei dar care imbogatesc comunicarea. Este adevarat. Dar este la fel de adevat ca in afara biocampurilor obisnuite ale fiintei umane, omul mai este, cf Paul Constantinescu, Draganescu conectat si la un camp profund, bazal, campul unificat. Poate comunicare prin avataruri ne obliga sa comunicam la nivelul acestui camp unificat nivel la care corelatia este infinita. Ne lipseste suportul comunicarii prin biocampuri, sau, de ce nu?, ne lipseste zgomotul de la acest nivel tocmai pentru a auzi mai bine semnalul Campului Unificat prin care fiecare din noi este legat de toti ceilalti si de toate fiintele si lumile din univers.
Este SL un fel arta ZEN a tirului cu arcul in care ne legam ochii perceptiei limbajului corporal si al biocampurilor pentru a atinge astfel, cu ochii inchisi, tinta Campului Unificat ? Sa fie Linden Lab un fel de Yoda care ne invata sa simtim Forta ? Glumim desigur : )) dar asta pare sa fie unul din efectele acestui tip de comunicare: comunicare prin avatar.
Join SL Forta sa fie cu tine
vineri, 18 ianuarie 2008
Odata cu retragerea sa de la conducerea Microsoft Bill Gates le-a expus participantilor la Targul de produse IT din Statele Unite viziunea sa despre viitor :
- Internet disponibil peste tot,
- acces la date pe orice fel de aparat,
- imagini de inalta definitie disponibile pe toate suprafetele, inclusiv pe mese si pereti,
- lumi virtuale tot mai sofisticate.
Iata ca al patrulea element al viziunii sale se refera la lumile virtuale intre care una din cele mai demne de luat in seama este SL. Iata un link de resurse pt Second Life.
Am incercat o abordare de popularizare gen office, sau SL in mediul biz sau edu dar cred ca cea mia buna, sau urmatoare pe care o voi incerca, este SLedutainement.