duminică, 7 august 2011

Reprimarea miscarii yoga in anii 80 - Gabriel Andreescu



Reprimarea miscarii yoga in anii 80 - Gabriel Andreescu
Rezultat al cercetarii sistematice a dosarelor din arhiva CNSAS, volumul analizeaza, pentru prima oara, fenomenul reprimarii miscarii yoga in Romania comunista. Documentele si interviurile luate victimelor pun in evidenta anvergura masurilor prin care Securitatea a incercat sa elimine asa-numitele „grupari anarhice pe linia Meditatiei Transcendentale”. Actiunile represive, luind forma celor mai violente practici ale anilor ’80, s-au desfasurat pina in ultimele zile ale regimului comunist.

In ciuda faptului ca sunt un particpant direct la evenimentele de atunci, dintre putinii poate din acea perioada care inca practic MT nu am fost tentat sa citesc cartea desi in mod evident efortul lui Gabriel Andreescu este laudabil si de o incomparabil mai buna calitate decat acel bascalios "sa vedem ce-a fost dracovenia asta" al lui Andrei Plesu. De ce insa pana acum nu am citit inca aceasta carte eu un participant direct, un om caruia cineva incearca iata sa-i faca dreptate. Sunt oare nerecunoscator? Desigur as mi-as dori ca raspunsul meu sa fie o provocare. Nu am citit pentru ca si aceasta carte ca si cea Doinei Jela pe acelasi subiect si incadrata intr-un efort cam de acelasi tip nu par sa puna"intrebarea justa". 
Sa vedem faptele: in Romania a fost introdusa in anii 80 o tehnologie a constiintei, considerata cel mai bine cercetat program de dezvoltare umana, cu efecte atat asupra individului cat si aspura societatii. Exista cercetari care spun ca atunci cand un grup practica aceasta tehnologie apar efecte de pozitivitate in societatea respectiva. Sunt de acord cu indoiala metodica si nu judec pe nimeni ca nu a dat crezare acestui model. Dar nu inteleg cum nu putem crede faptele in care au fost implicati nu doar practicantii ci milioane de oameni. Cum vad eu lucrurile: Avem o tara in care s-a practicat aceasta tehnica o perioada de cativa ani intr-un numar restrans dar probabil cu impact fiind primul experiment de acest gen. Intrebarea este daca in aceasta perioada un minim al efectelor de coerenta si pozitivitate sustuinut acum de peste 40 de studii stiintifice s-a manifestat atunci. Nu e neaparat nevoie de studii sociologice pentru ca dupa revolutie toata lumea referea perioada anilor 80 ca un paradis de buzunar pe care daca Ceausescu l-ar fi metinut , spuneau multi, nu am fi ajuns la o revolutie. Aceasta a fost oferta facuta de promotorii acestei tehnici prin Nicolae Stoian. Care a fost raspunsul societatii la acest moment. Ei au spus ca nu numai ca nu credem dar vom blama public, vom intoarce toata constiinta colectiva importiva acestei tehnici, ii vom pedepsi pe cei care au incercat sa o studieze. Presa centralizata la extrem a acelei perioade a facut ca in cateva zile toata lumea din tara sa stie si sa discute la serici sau pe la cozi de acest "scandal". In opinia noastra nu faptul ca MT nu a fost creditata a fost problema ci faptul ca s-a pornit acea campanie exagerata care a polarizat constiinta colectiva intro directie falsa. 
Ceea ce am vrea sa primeasca raspuns este ce s-a intamplat dupa interzicerea MT in Romania? MT si Yoga fusesera interzise si ar fi trebuit ca societatea sa merga daca nu mai bine sa fie cel putin stabila. Cum se explica faptul ca in aceiasi tara, cu acelasi sistem de guvernamant, cu aceiasi conducere politica a avut loc un asemenea incredibil declin al calitatii vietii? Cum in absolut acelesi conditii acolo unde era mancare au aparut rafturi goale, acolo unde era caldura au aparut ore de frig la servici si ore de lumina intrerupra, acolo unde programul TV se imbogatea constat a aparut o singura ora de TV politizata. Nu e vorba numai de economic care s-ar putea explica prin plata datoriilor dar in epoca pana si grupurile de Bridge si miscarea SF au avut probleme.
Nu vrem neaparat un raspuns pozitiv ca al lui Huw Dixon, Professor of Economics at York University, care spune: "I have been following research on the Maharishi Effect over the past 20 years. Its conclusions are so strong that it demands action from those responsible for government policy."[131
Dar am vrea macar sa incepem onest cu intrebarea justa. Poate ar trebui creata chiar o comisie guvernamentala pentru studierea societatii constiintei pentru ca daca predictiile presedintelui Academiei Romane, dl Mihai Draganescu, sunt corecte omenirea va pasi curand in Societatea Constiintei si capacitatea de a pune sistematic intrebarea justa ar putea fi un atu care sa conduca la succesul societatii noastre in universul lumii de maine, pentru a parafraza expresia profesorului Draganescu..