duminică, 18 mai 2008

MT - "Mit si istorie"

"Mit si istorie"
Periodic presa si televiziunea abordeaza subiectul Meditatia Transcendentala. De cele mai multe ori, nu pentru a aduce noi informatii cu privire la aceasta tehnologie a constiintei ci pentru a incerca sa lamureasca "scandalul Meditatia Transcendentala."
Din pacate majoritatea abordarilor sunt gresite. Ele incerca sa reabiliteze persoanele implicate fara a reabilita, sau chiar incercand sa discrediteze tehnica Meditatia Transcendentala si pe profesorul Nicolae Stoian.
Credem ca ca aceste lucruri nu pot fi separate.
Noi credem ca niste oameni extraordinari au fost initiati in aceasta tehnica de exceptie de un om de exceptie. Totul urma sa devina o realizare deosebita.
De ce lucrurile au luat aceasta turnura. John R. Noe in Cartea "Principiile Performantei de Varf" ne poate furniza un mod de abordare: "Daca vrei sa obtii rezultate deosebite trebuie sa intelegi ca , cu cat sunt mai inalte si mai deosebite scopurile tale, cu atat mai mult ceilalti vor incerca sa te descurajeze.."


De exemplu TVR2 a realizat un sub denumirea "Mit si istorie" un serial despre inceputurile introducerii Meditatiei Transcendentale in Romania. Am remarcat faptul ca in aceast serial s-au folosit tot felul de materiale filmate cu exceptia materialului din singura emisiune de informare despre Meditatia Transcendentala, emisiune care a fost difuzata tot de postul TVR2 la Tribuna Nonconformistilor cu cativa ani inainte.
Fara pretentia de a le epuiza subiectul vom incerca sa abordam punctual cateva din problemele ridicate in aceasta emisiune sau in alte materiale de presa.
Modelul Corerentei
Tot cea ce s-a intamplat se poate explica extrem de simplu printr-o fluctuatie a coerentei constiintei colective. Coerenta este paradigma care sta la baza explicarii efectelor si implicatiilor Meditatiei Transcendentale si tot ce s-a intamplat pana in cele mai mici consecinte poate fi explicat prin paradigma coerentei.
In urma cu 20 de ani, la inceputul anilor 80, invitat sa predea Meditatia Transcendentala unui grup din Romania, profesorul Nicolae Stoian a initiat in tehnica Meditatiei Transcendentale un grup de aproximativ 400 de persoane. Ei au creat pentru o scurta perioada o mare influenta de coerenta si pozitivitate.Orice grup care practica Meditatia Transcendentala creaza, asa cum au demonstrat peste 600 de studii, un efect de coerenta care se manifesta prin pozitivitate, incredere, armonie si concordie sociala. Inceputul anilor 80 a fost ulterior continuu referit ca o perioada de maxima stabilitate si un confort social acceptabil (cel putin pentru societatea in care traiam). Lipsa de informare, societatea restrictiva, teama de etichetare negativa a facut ca cei care practcau programul Meditatia Transcendentala sa renunte incet incet. Datorita scaderii coerentei evenimente negative au inceput sa apara: profesorului Nicolae Stoian i s-au retinut documentele si i s-a interzis intrarea in tara. Rumorile in jurul tehnicii au facut ca in lipsa unor mijloace de informare, cum ar fi astazi Internetul, presa libera a facut ca si mai multi oameni sa renunte la practica Meditatia Transcendentala lucru care a diminuat si mai mult coerenta care la randul ei a amplificat rumorile si in presa si in cercurile conducerii. Pe fondul diminuarii coerentei a urmat condamnarea publica a celor care au practicat Meditatia Transcendentala si sanctinile politice, administrative si chiar penale in cateva cazuri au facut ca rata celor care erau implicati in crearea unor efecte antientropice in societatea roamneasca sa se reduca la cativa. Necontemitul glisando spre o entropie sociala maxima cu tot corteguil ei de efecte negative in anii care au urmat a fost doar consecinta naturala dar dramatica pentru oameni. Cei aproape zece ani de de autoincarcare a efectelor negative in societarea romaneasca nu au fost decat consecinta a zece ani de degradare continua a coerentei mediului nostru social.
Peste 40 de studii stiintifice de anvergura care au analizat efectul grupurilor mari de dinamica a constiintei, grupuri care practica tehnica Meditatia Transcendentala si alte tehnici avansate, ne conduc la o posibila concluzie: daca cei care au fost initiati in aceasta tehnologie a constiintei ar fi continuat sa o practice consecvent problemele nu ar fi aparut.
Ceea ce s-a intamplat nu a fost decat o ilustrare practica a ceea ce Nicolae Stoian a sustinut in cursurile sale si in materialele prezentate dar din pacate prin efect invers. Cei care au renuntat la utilizarea acestei tehnologii a constiintei au facut posibila vulnerabilitatea, si a lor si a celorlalti, in locul efectului de invincibilitate care a fost sugerat ca va aparea prin practica Meditatia Transcendentala in grupuri mari.
Traditie
Acest scurt moment traditional a fost ades explicat ca un trade mark al tehnicii, un fel de semnalistica VAT (vizual, auditiv, tactil) menita sa creeze identitatea acestei tehnici originale dar cu un filon originar. Este o modalitate prin care ni se spune ca TM nu este numai o tehnica moderna, validata stiintific dar ca ea are si autoritatea unei traditii cu o vechime de peste 3000 de ani. Putem spune ca in lumea afacerilor de azi nu exista firma care sa aiba o traditie in spate si care sa nu o semnaleze in reclame si materiale promotionale. Firmele isi afirma cu o mandrie deosebita 100, 200 sau 700 de ani de traditie si folosesc elemente de care sugereaza aceasta traditie in promovarea produselor si serviciilor lor. Zilnic vedem la televizor spoturi publicitare cu castele si si calesti iar pe sema stramosilor nostrii se pun cate si mai cate inventii. Dar in cazul Meditatia Transcendentala vorbim de o tehnica ce are o traditie foarte veche. Oare nu este mai mult decat firesc ca si aceasta sa semnaleze acest lucru ? Aceasta proba a timpului este evidentiata pentru ca Meditatia Transcendentala sa nu fie confundata cu o tehnica fabricata ad hoc, care poate avea efecte imediate dar despre care nu stim ce efecte ar putea avea peste 10, 20 sau o suta de ani. A fost cazul a numeroase produse, medicamente, tehnologii care s-au dovedit nocive dupa cateva zeci de ani.
In sprijinul acestei explicatii ar fi faptul ca ceremonialul nu mai este referit pe parcursul cursului. La fel cum noi daca primim pe cineva cu paine si sare intr-o intreprindere nu revenim asupra acestui lucru ci trecem la prezentarea obiectivului tot astfel acest ceremonial nu mai este referit in zilele urmatoare de curs.
In sprijinul ideii ca este un element de identificare, un trade mark este faptul ca el nu este explicat., fiind tratat astfel ca un element traditional, neformal. Pentru a intelege de ce nu se insista pe explicarea acestor elemente vom face o comparatie. Sa spunem ca un investitor vine sa evalueze o intreprindere romaneasca. La venire este intampinat conform traditiei cu paine si sare si apoi este condus prin fabrica. Dar el este complet neatent, primirea l-a speriat atat de mult, i s-a parut atat de straniu acel tip in ismene albe si tipa invelita in doua presuri care a incercat sa-l tenteze cu o bucata de paine cu sare incat degeaba i se prezinta linia tehnologica moderna, degeaba i se arata studiile care dovedesc eficienta produsului, el este hotarat sa renunte. Oare unui asfel de om i se mai poate explica ceva. El pare sa nu aibe ceva fundamental uman, ceva pe care daca il ai esti fericit iar daca nu este imposibil de explicat. O incercare de explicare ar dauna chiar intelegerii. Dar oare noi ne-am dori un investitor atat de incuiat pentru intreprinderea noastra. De fapt ritualul nostru cu paine si sare il facem doar ca un test, o preselectie. Noi stim ca extraterestrii pica la acest test. Nu-i asa domnule profesor ?
O alta posibila explicatie ar fi aceea legata direct de tehnica.
Meditatia Transcendentala este o tehnica de reintegrare a vietii, de expansiune a constiintei.Reintegrarea este una a contrariilor. Dr Sergio AlGeorge a definit Yoga ca o corticalizare a vegetativului deci aducerea la niveluul cortexului a proceselor subcorticale, integrarea neocortexului cu structurile arhaice al ale creierului. Dar ce ar insemna acest lucru nu la nivel fiziologic ci la nivel cultural ?. Ar insemna acelasi lucru pe care il face hermenutica lui Mircea Eliade. Hermeneutica este un proces de reintegrarein prezent a arhaicului,.o arheologie a spiritului prin care luam cunostinta de elementele arhaice ale culturii umane. Ne identificam cu samanul, cu yoghinul, cu brahmanul si constiinta noastra se extinde pentru ca descoperim peste tot aceleasi structuri, acleasi paternuri. Aducem ceva arhaic, obscur in lumina constiintei.
Aceasta scurta ceremonie este unul dintre cele mai vechi vestigii ale culturii umane. Intr-un act de arheologie a spiritului vom descoperi ca suntem in fata unei caramizi fundamentale a culturii umane. Acesta este poate mai important decat ruinele unei cetati deoarece este un act viu, perfect conservat, si este nu numai cel mai arhaic act de cultura umana dar si cel mai important deoarece este o ceremonie de multumire catre profesor, nu un profesor anume ci o traditie de profesori, arhetipul profesorului, care consfinteste procesul transmiterii informatiei culturale prin procesul invatarii. Sa ne imaginam numai ce ar fi cultura si civilizatia umana fara procesul invatarii. In cadrul initierii in Meditatia Transcendentala asistam, sa luam cunostinta de acest scurt ceremonial realizat in sanscrita exact asa cum se realiza cu mii de ani in urma.
Hermeneutica arata ca o constanta a structurilor spiritului uman este refacerea ordinii cosmosului si reintegrarea in univers prin revenirea la originar, la inceputuri prin “retour en arrier”. Mai mult prin revenirea la origini realizam acea concidentia opositourum deoarece aducem in contemporan, arhaicul. Acest ceremonial simbolic are aceiasi semnificatie aceea de a aduce in prezent cel mai vechi vestigiu al culturii umane si a face sa concida orginea culturii umane cu prezentul ei.
Noi nu ne rusinam ca avem structuri arhaice al creierului si nu ar trebui sa ne rusinam ca exista structuri arhaice ale culturii. Scopul unei tehnici de reintegrare este de a le reintegra, de a le aduce in lumina constiintei. Ce se intampla daca nu putem integra structurile arhaice al creierului. Nu avem acces la neformal, la lunea arhetipurilor, la creativitate. Nu suntem decat un robot care nu se deosebeste cu nimic de un calculator pentru ca nu are acces la un context nelimitat. Eliade sugereaza ca la fel se intampla si atunci cand esuam sa integram aspectele arhaice al culturii umane . Mihai Draganescu spune ca afiirea (stare de constienta care ne da acces la neformal) diferentiaza omul de aproape omul.
Ceremonialul din initierea in Meditatia Transcendentala este un act originar, el este la originile tehnicii de Meditatia Transcendentala dar si la originile culturii umane. Mircea Eliade, omul despre care s-a spus ca a facut cea mai mare descoperire a secolului 20 – universalitatea spiritului uman spune ca in mentalitatea traditionala cel care-si cunoaste originile cunoaste totul. Dar si reintoarcerea la orgini prin procesul hermeneutic este un act sacru, soteriologic si vindecator.
Mircea Malita a demonstrat ca orice stiinta incepe cu o metafora si sfarseste cu o algebra si ca indiferent daca sunt constiente sau nu stiintele contemporane, care se bazeaza pe metoda modelarii au la baza simple metafore. Aceste simple metafore sau imagini sunt structurile arhaice ale modelelor si sunt originea stiintelor contemporane. Oamenii de stiinta de azi nu se pot rusina de aceste metafore pentru ca ele au dat nastere stiintelor de azi.
Cele mai sofisticate modele matematice au la baza metafore primitive, structurile noastre corticale au la baza au la baza un creier de reptila iar la baza culturii umane sunt gesturi simple ca acest mic ceremonial performat in cadrul initierii in Meditatia Transcendentala. Integrarea arhaicului nu este decat un proces epistemologic, un demenrs de cunoastere a cunoasterii.
Stiinta Inteligentei Creatoare (Meditatia Transcendentala) nu este decat una din stiintele de azi, o stiinta a constiintei, care este din fericire constienta de radacinile sale arhaice si acest lucru este foarte bun si se va produce in timp cu toate stiintele odata cu deschiderile inter si transdisciplinare ale stiintei. SCI este in faza epistemologica a unei stiinte, un moment in care orice stiinta isi cunoaste si isi asuma originea.
Pot sa refuz sa-mi extind constiinta pana la originile culturii umane, pot sa las in intunericul inconstientului originile mele ca fiinta culturala pe Pamant dar numai pentru un timp limitat caci sensul evolutiei omului, procesul hominizarii insasi are loc prin expansiunea constientei.
Meditatia Transcendentala modelata ca o Tehnologie a Campului Unificat ne propune expansiunea constiintei la originile universului fizic. Conform modelelor stiintifice actuale universul s-a nascut prin ruperi secvential dinamice de simetrie de la nivelul Campului Unificat. Nu numai la baza universului dar si la baza atomilor care compun fiinta umana este un camp profund, bazal. Prin Meditatia Transcendentala experimentam starea minimei excitatii a constiintei prin care avem acces la acest camp unificat. Deci si la nivel fizic demersul Meditatia Transcendentala este acelasi. Acela de a aduce , de a face sa coincida, (Coincidentia Opositourum), structurile arhaice cu cele recent achizitionate, momentul 0 al univesului experimentat in starea minimei excitatii cu constiinta noastra de veghe. Starea constiintei transcendentale este atemporala si aspatiala.
Dar si alte stiinte respectiv meserii sunt mai mult sau mai putin constiente de originea lor sau d au elemente arhaice, neformale care nu se justifica decat in acest mod. Stim de exemplu ca doctorii depun juramantul lui Hipocrate si acesta nu deranjeaza pe nimeni. Stim ca la tapinari, lucratorii forestieri, se realizeaza un ceremonial numit "iertaciunea bradului."
Trebuie sa amintim si ceremonia lansarii la apa a unui vapor in care este sparta de bord o sticla de sampanie. Are asta legatura cu tehnologia construirii vaselor ? Putem sa o catalogam ca o superstitie, putem sa incercam sa o analizam sau o luam ca o traditie si o respectam ca atare ? S-a desolidarizat cineva public de acest gest? Nu. Inaugurarea unei fabrici, a unui edificiu se face prin taierea unei panglicii si, la noi in tara, se primesc vizitatorii cu paine si sare. Are aceasta ceremonie legatura cu ce se fabrica acolo ? Este doar o traditie. Si noi ne primim campionii cu paine si sare si ne-ar deranja sa fim considerati primitivi pentru asta.
Un alt model de abordare al putea fi acela al recunoasterii drepturilor de autor.
Traim in era internetului si ceea ce gasim noi pe absolut toate siturile furnizorilor de continut, caci pe Net “content is king”: specificatia ca materialele pot fi distribuite, copiate, oferite numai cu aprobarea scrisa a autorului sau in cazul freeware numai cu mentionarea sursei. Ceremonia arhaica din initierea in Meditatia Transcendentala poate fi privita ca o modalitate de mentionare a sursei acestui know how.
Am fi preferat sa analizam modelele stiintifice propuse de aceasta tehnologie a constiintei si sa vedem daca ele sunt coerente cu modlele stiintei actuale. In opinia noastra modelul Meditatia Transcendentala este coerent chiar si cu modele propuse de oameni de stiinta romani cu ar fi Paul Constantinescu – Sisteme Ierarhizate, filosoful Virgil Stancovici in Filosofia Integrarii si Mihai Draganescu in Ortofizica.
Concluzia noastra este ca elemente de traditie si o anume nostalgie a originilor se manifesta in toate aspectele vietii nu numai sacre ci si profane si Meditatia Transcendentala nu face exceptie.
Profesorul
Practic Meditatia Transcendentala din anul 1981 si am fost initiat in aceasta tehnica de Nicolae Stoian pe care il consider cel mai bun profesor de Meditatia Transcendentala pe care l-am intalnit in toti acesti ani in Romania inclusiv profesorii de cursuri avansate Meditatia Transcendentala Sidhi.
Consider ca este importanta sa descriu fondul pe care a venit Meditatia Transcendentala pentru a intelege mai bine de ce o apreciez.
Cu trei ani inainte de initierea in cursul de Meditatia Transcendentala am practicat yoga cu cativa dintre cei mai cunoscuti profesori de yoga din Romania si am participat si la conferintele unor invitati printre care unii celebrii cum ar fi Avi Yogi Suren Goyal. Am studiat si cateva dintre tratatele fundamentale de yoga atat clasice (Hatha Yoga Pradipika, Shiva Samhita, Gherandha Samhita ) cat si moderne cum ar fi lucrarile lui AV Lisebeth. Desi cunosteam foarte multe lucruri toate aceste nu erau structurate intr-un sistem coerent. Citeam despre o tehnica de meditatie, sau o studiam o tehnica la cursuri, sa zicem meditatia pe culori, si eram convins ca este foarte buna dar peste o saptamana aparea o alta tehnica care parea si ea foarte importanta si eficienta si tot asa erau zeci de astfel de tehnici si pentru a le practica pe toate ar fi trebuie sa-mi ocup intreaga zi.
Impactul conferintei lui Nicolae Stoian asupra mea a fost total. In ceea ce ma priveste. Nicky a reusit sa creeze in viata mea un eveniment crucial. Am analizat si am supus unei grile de evaluare absolut totul de la cele mai mici gesturi pana la felul in care vorbea, nu numai cu o mare competenta verbala dar sentimentul era ca fiecare fraza era pornita dintr-o zona de liniste dar si de forta, Nicolae Stoian avea un discurs extrem de simplu format din fraze scurte, punctate de metafore, care cel putin asupra mea au creat impresia ca in ciuda faptului ca erau rostite fara nici un efort erau incarcate de o forta uriasa. Nici pana atunci nici de atunci nu am mai vazut o asemenea performanta in vorbire. Cateva zile am povestit incontinuu impresia mea la acest curs dar desigur era un lucru pe care ceilalti nu il puteau intelege. Aveam senzatia ca tot ce imi spune va ramane imprimat pentru totdeauna. Desi erau lucruri simple, usor de retinut, am avut tendinta de a merge acasa pentru a le scrie ca sa nu le uit. Limbajul era uneori interactiv, de exemplu Prin cuvinte nu as putea descrie niciodata uriasa forta pe care o aveau cuvintele lui si ceea ce cititi nu are absolut nici o legatura cu forta si semnificatia acelorasi cuvinte cand erau rostite de Nicky.
De fapt tot ce se intampla atunci, acea impresie extrem de puternica aspra mea, aveam sa recunosc mai tarziu in cartea lui Maharishi la capitolele despre arta vorbirii si arta actiunii
Niky era o expresie vie a tot ceea ce Maharishi spune in cartea sa.
"Intregul cîmp al gîndirii si actiunii devine pentru Fiinta absoluta transcendentala un mijloc de a intra în cîmpul relativ si de a vibra prin gînd si actiune"
Aceste cuvinte pareau sa oglindeasca starea fireasca a lui Nicky.
Am intalnit multi profesori de Meditatia Transcendentala dar Niky a fost pentru mine, si nu numai,. cel mai bun profesor de Meditatia Transcendentala.
S-a incercat explicarea capacitatii lui Nicolae Stoian de a atrage atat de multe personalitati prin mecanismele PCR "pile, cunostinte, relatii".
Noi credem mai degraba ca a fost vorba de faptul ca randurile de mai jos din cartea lui Maharishi erau pentru Nicky un mod de a fi, o stare a fiintei.
“Norocos este cel care a stabilit în sine o stare de acord natural cu Fiinta cosmica. Intreaga natura se misca în acord cu necesitatile lui; toate dorintele lui sînt în acord cu telul cosmic si viata sa serveste telul evolutiei cosmice.”

Niciun comentariu: