In noua sa carte „Găşti inteligente - următoarea revoluţie socială”, apărută, în traducere, la editura Andreco Educational, la sfârşitul anului trecut, Howard Rheingold analizează impactul pe care noile tehnologii informatice îl au asupra vieţii sociale, economiei şi politicii, şi modul în care se conturează o nouă abordare a informaţiei şi a accesului la aceasta.
„Mulţimile deştepte” ale informaticii, „Razboinicii din umbra” formează „găşti inteligente”, traducerea comerciala dupa „smart mobs”, grupuri ce işi măresc capacitatea de comunicare şi işi sporesc accesul la informaţie şi pot produce astfel schimbări sociale importante.
Membrii lor cooperează în structuri organizate ad-hoc folosindu-se de cele mai noi tehnologii apărute pe piaţă, din ce în ce mai accesibile publicului larg, cum sunt telefoanele mobile, tranzacţiile virtuale, blogurile (jurnale pe web) şi tehnologia informatică wireless (fara fir).
Vom încerca în acest articol să vedem în ce măsura suntem pregătiţi pentru aceste mutaţii, în ce măsură ele s-au realizat deja şi cum putem profita de ele pentru a putea servii mai bine clienţii unei pieţe care, conform Cluetrain Manifesto, se organizează uneori mai rapid decât companiile care le servesc pentru ca mulţumită webului, ele devin mai informate, mai inteligente şi cer uneori calităţi care lipsesc multor organizaţii.
Trebuie să facem asta pentru că, aşa cum spune autorul, afacerile care vor profita de pe urma schimbării vor fi marile afaceri ale viitorului.
Modificarea spaţiului public atrage dupa sine şi modificarea spaţiului corporativ. Au apărut corporaţiile virtuale, aproape integral virtuale, şi astăzi majoritatea corporaţiilor îşi desfaşoara activitatea şi într-un spaţiu virtual datorită reţelelor teritoariale care uneori se întind în toată lumea. Intranetul este de obicei nucleul dur al acestui spaţiu virtual, cel pe plaforma căruia se unesc toate celelalte componente virtuale, şi cel în care se defineşte noul spaţiu public al corporaţiei.
O consecinţă a faptului că spaţiul e saturat de tehnologii menite să sporească inteligenţa este că lucrăm tot timpul şi creativitatea noastră e potenţată tot timpul. Poţi avea acces tot timpul la un context semantic extins, poţi interoga depozitul de cunoaştere şi inteligenţă colectivă al corporaţiei prin căutări instantanee pe Intranet sau poţi interoga imensul depozit de experienţă al umanităţii prin căutari pe Internet şi poţi schimba ceva în orice moment.
Acest mediu inteligent, spune cartea, predispune la adevarate epidemii de colaborare. Oamenii sunt capabili să actioneze împreună chiar dacă nu se cunosc.
Puterea de comunicare poate fi exponenţială. Grupuri care contactează alte grupuri. Se formează grupuri de reputaţie care se formeaza adhoc (adhocraţii).
Cei care vor invăţa să utilizeze eficient mobilul ca şi calculatorul vor fi mai puternici. Iar la nivel corporativ vor fi puternici cei care vor ştii să utilizeze tehnologiile web, Intranetul şi Internetul, e-Learningul, e-mailul. Echivalentul corporativ al “găştilor inteligente” sunt comunităţile de practică şi echipele virtuale.
Intranetul va fi din ce în ce mai pregatit să ofere mijloace tot mai bune de colaborare şi programele conexe devin tot mai convergente. In Outlook 2003, daca avem SPS 2003 sau peste) putem programa o întâlnire, îi putem adauga un spaţiu de conferinţă creat pe Intranet pentru a pune materialele necesare conferinţei şi putem asocia un instrument pentru conferinţe virtuale cum este NetMeeting în care avem acces la mesaje instant, transfer de fişiere, white board.
Aliniat la acest trend Centrul dvs de Contact va putea derula campanii de promovare pe canalul mobil de comunicare prin expedierea de SMS-uri către clienţi.
“Totul seamană din ce în ce mai puţin cu o corespondenţă şi din ce în ce mai mult cu o conversaţie pe măsură ce vitezele de transmisie ale reţelelor cresc” spune Howard Rheingold într-o altă carte a sa “The Virtual Community”. “A început o puternică conversaţie globală” spune la începutul său, Cluetrain Manifesto, http://www.cluetrain.com/ un reputat manifest de marketing. Ca un rezultat direct pieţele devin mai inteligente, mai mobile şi cer asta şi de la noi.
Astăzi, spune autorul, nu numai clienţii noştrii sunt în reţea dar chiar şi copii nostrii sunt deja în reţea. Vine peste noi această lume cu reguli care nu coincid cu ce avem cultural în noi. Copii şi tinerii de azi, spune un comentator al cărtii nu mai sunt preocupaţi de cum sa pacălească statul ci de cum să-şi construiască o reputaţie pe net.
Reputaţia în reţea este ceea ce contează şi am discutat cum Intranetul ne poate ajuta să ne construim o reputaţie profesională în acest nou spaţiu corporativ în articolul nostru despre Intranet şi brandul personal. Datorită accentului pe care îl pune pe comunicaţia mobilă cartea ne-ar putea motiva să ne trecem toate informaţiile de contact în zona MySite (SPS) pe Intranet, să trecem numărul de mobil şi în bibliotecile de contacte şi în MySite şi să comunicăm adresa Mysite în mailurile trimise în interiorul corporaţiei pentru a uşura comunicarea.
Reputaţiile în reţea, şi ne referim acum la reţeaua Internet, sunt greu de câştigat şi foarte uşor de pierdut pentru că un competitor, cel puţin la fel de bun, este doar la un click distanţă. Din acest motiv reputaţiile în era reţelelor se construiesc permanent, brandurile de firma ca si cele personale se construiesc permanent după cum spune Catalina Dobre în articolul “Brandul personal se construieşte” apărut în e-Week.
sol 2006 - viziunea, strategia si managementul continutului pentru un Intranet cu Sharepoint
Referinte:
Găşti inteligente - următoarea revoluţie socială - Howard Rheingold
The Virtual Community by Howard Rheingold
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu