Viziunea Intranetului trebuie să fie o anlogie uşor accesibilă tuturor. Probabil datorită analogiei creată de expresia “autostrada informaţională” una din analogiile utilizate, conform David Viney, creatorul Intranetului de la British Airways, este aceea a construcţiei unui drum care conectează oamenii cu locurile în care vor să meargă. Aplicaţiile din portal sunt vehicolele care transportă conţinutul pe o autostradă informaţională. Drumul - Platforma portalului şi infrastructura de bază. Camioanele, – Componentele web şi aplicaţiile din portal. Autoturismele - Conţinutul de afaceri publicat în portal.Linia de asamblare a vehicolelor - Managemnetul de conţinut şi cunoştinte.
In afară de faptul că este un element al strategiei, viziunea este şi o tehnica de stimulare a creativităţii şi inovaţiei. Sinectica, sau calea metaforică, este o tehnică de creativitate menită să scoată la lumină valenţe noi, zone neexplorate ale unui proces.
Metafora, analogia şi modelul, deşi considerate instrumente de cercetare ştiinţifică, sunt însa forme de aproximare a realităţii. Din anlogia de mai sus ar trebui să rezulte şi faptul că de cele mai multe ori în procesul de afaceri avem de a face cu elemente de tip “mission critical”, informaţii care trebuie să ajungă la destinaţie extrem de rapid.
Pentru a ilustra aceasta am pus în joc analogia echipei de curse auto, team racing. Ca orice metafora, şi aceasta, este incompleta pe anumite segmente, dar în anumite puncte descrie perfect situaţia. La fel ca şi în cursele de formula 1 când echipajul are la dispoziţie câteva minute pentru revizie tehnica tot la fel colegul nostru din front office nu are decât un timp limitat pentru a se pune la curent cu noutăţile despre produse, cu toate datele tehnice necesare unei curse pentru menţinerea unui loc 1 într-o cursa cu concurenţi tot mai puternici.
Ceea ce credem că seamănă în aceasta analogie este rapiditatea şi coordonarea cu care mecanicii de curse înlocuiesc roţi, schimbă componente uzate, dau asistenţă.
Lucrătorul din front office nu seamănă poate cu Emerson Fitipaldi, şi nu are cască :), dar ei au acelaşi timp limitat pentru revizie tehnică şi aceiaşi nevoie de o echipă puternică, perfect coordonată şi rapidă, în back office, pentru asistenţă tehnică.
Aceasta e asemanarea. Diferenţa constă în aceea că acestă asistenţă, datorită distribuţiei teritoriale, trebuie să vină pe magistrala informaţională a Intranetului dar la fel de exact, de prompt şi în timp.
Aşa cum, atunci când mecanicul de pe pistă cere o tubulară de 10 şi o primeşte în 0,8 secunde, tot astfel Intranetul, această pistă informaţională, trebuie să asigure accesul rapid la o informaţie structurată şi cunoştinţe organizate. Când colegul nostru din front office are nevoie de o fişă de produs el trebuie să o primească în secunde, când are nevoie de o lista de beneficii pe produs, un studiu comparativ, o prezentare, câteva secunde în plus pot să fie prea mult.
Aşa cum în câteva minute pe pistă se schimbă roţi, se alimentează, se încarcă baterii, se umflă pneuri şi se verifică tehnic zeci de componente tot astfel via magistrala Informationala a Intranetului trebuie să fie capabili să oferim, Just In Time, tot ce are nevoie colegul nostru din front office care este în cursa pentru locul I
- fişe de produs
- colecţii de cuvinte şi fraze cheie despre un produs, despre fiecare produs
- informaţii despre derularea campaniilor
- grafice comparative
- prezentări în PPT
- liste cu avataje
- USP (propoziţii unice de vânzare)
- grafice cu ciclul de viaţă al produsului
- asistenţa psihologică ( elemente de psihologia succesului, NLP programare neurolingvistică, stress management)
- analize de piaţă
- etc etc
Acestor anlogii le scapă însă o componentă esenţială a procesului nostru de afaceri. Ne referim la faptul că procesul nostru de business trebuie conceput ca un proces al permnanetei inovaţii. Inovaţia este vitală pentru că pe piaţa globală nu se cumpară produse bune şi nici foarte bune pentru că acestea sunt nenumărate. Se vor cumpăra însă produse excepţionale şi diferenţa o va face inovaţia.
Pentru a introduce şi această componentă a inovaţiei dar a ramâne în aceiaşi analogie a drumului, ar trebui să spunem că autoturismele, care reprezintă conţinutul de afaceri din portalul Intranet, au, sau ar trebui să aibe, pentru a atrage atenţia, caroserii create în marile ateliere de creaţie ale firmelor auto. şi uneori de artişti excepţionali cum ar fi faimosul carosier Ghia.
Suntem tentaţi din pacăte să vedem creativitatea aplicată mai mult în crearea produselor şi serviciilor şi în marketing dar realitatea este că avem nevoie de creativitate în orice partea a procesului de afaceri. Totul trebuie inovat permanent. Şi relaţia cu clientul se poate inova, si un zămbet se poate inova şi o strângere de mâna se poate inova. Pentru a realiza acest deziderat este nevoie însă de o cultură a inovaţiei.
Pentru a fi consecvenţi cu această anlogie, viziunea intranetului trebuie să includa componenta inovare. Intranetul trebuie sa fie un centru de inovare. Un Intranet al Inovatiei, este un loc virtual unde salariaţii pot să utilizeze instrumente de stimulare a creativităţii, unde pot crea, pot face brainstorming online, pot să partajeze practicile de excelenţă şi să acţioneze inspirat pentru crearea unei culturi a inovaţiei în organizaţia noastra. Intranetul în ansamblul său trebuie să susţină o cultură a inovaţiei si este bine sa contina un centru virtual de inovare. Toată lumea este invitată. O astfel de cultură a inovaţiei va duce la o ofertă de produse şi servicii nu doar valoroase ci excepţionale şi unice care sa satisfacă întreaga galaxie de nevoi a clienţilor noştrii.
sol 2005 - viziunea, strategia si managementul continutului pentru un Intranet cu Sharepoint
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu